A A

  Hoogtepunten


Opmerkelijke momenten


Officiële geboortedatum

Tijdens een live-optreden op 30 juni 2000, op verzoek van Omroep Brabant in het lunchprogramma 'Het Middagcafé, bleek een goede artiestennaam onontbeerlijk als je zulke moeilijke achternamen hebt. Met de feestelijke presentatie van de naam "Folkgroep Tilia" en het logo op 22 september 2000 had de groep een officiële geboortedatum.

"Kom Pak De Dief"

Begin mei 2001 kwam KPN op het onzalige idee om de klanten te laten betalen voor het afluisteren van VoiceMail. Dit schoot veel mensen in het verkeerde keelgat. De alom geventileerde verontwaardiging werd op de muziek van "Dierkundeles" van het Cocktail Trio in een tekst gegoten onder de titel "Kom Pak De Dief!". Het lied werd live gebracht bij verschillende regionale radiostations en het veel bekeken "Man Bijt Hond" van de NCRV had de TV-primeur.

"Oog Om Oog Maakt Iedereen Blind"

Op 9 oktober 2001 stond "Man Bijt Hond" 's morgens vroeg weer op de stoep vanwege de Amerikaanse inval in Afghanistan. Maatschappijkritisch als altijd waren Agnes en Jan-Bob een lied tegen die oorlog aan het schrijven, maar ze hadden alleen nog maar een beginnetje! Zo werd het eerste couplet van "Oog Om Oog Maakt Iedereen Blind" voor het oog van de camera geschreven en heel Nederland was er getuige van. Het werd een drukke dag, want later werden ze bij Omroep Brabant Radio verwacht voor een live interview in het Middagcafé. Omroep Brabant TV en het Brabants Dagblad kwamen later die dag ook nog langs voor interviews en foto's.

"Van Minstrelen En Markiezen"

Voor de verzamel-CD 'Van Minstrelen En Markiezen' van het Troubadoursgilde Der Laaghen Landen werden in februari 2001 twee nummers opgenomen in een opname studio. Eén ervan, "Troubadours Van Deze Tijd" kwam op de CD en werd zeer goed ontvangen.


Waar Is Toch Die Goeie Ouwe Gulden?

In 2002 had Tilia veel succes met een lied tegen de Euro, maar was toen niet in de gelegenheid om dit nummer op CD uit te brengen. Toen begin 2003 bleek dat een grote meerderheid van de Nederlanders nog steeds grote moeite had met de nieuwe munt (en de veel te hoge prijzen die daar het gevolg van waren!) werd besloten om dit alsnog te doen rond Carnaval. De tekst werd aangepast aan de laatst bekende opiniepeilingen en onderzoeken en in carnavalsstijl op CD-single gezet. Het nummer werd geregeld gedraaid op diverse regionale radiostations en leverde leuke reacties op.

"Soosmanieren!"

Na een tweede plaats op het alternatieve smartlappen-festival van de anti-armoedebeweging in Breda in 2001 met de gelegenheidsformatie "De Bezielde Hartjes" werd er voor het festival van 2003 opnieuw een groep geformeerd onder deze naam. De naam verwijst naar de stichting Met Hart en Ziel waarvan enkele bezoekers meedoen in deze gelegenheidsformaties. Voor de gelegenheid werd de muziek van "Je Loog Tegen Mij" van Drukwerk genomen. Daarop werd een tekst geschreven over het onzalige plan van de regering om de gesubsidieerde ID-banen (Melkertbanen) af te schaffen. Hierdoor dreigden duizenden mensen de baan te verliezen waardoor ze met veel pijn en moeite uit de bijstand waren geraakt. Terug naar de bijstand hing hen boven het hoofd. Het verhaal van de ID-baner (zeer overtuigend neergezet door Hans Peters!) die daardoor van de regel in de drup terecht dreigde te komen sloeg in als een bom bij het publiek! Ook de jury was overtuigd en na jaren werd de droom een feit: het festival werd gewonnen! In 2004 is Tilia het centrum van de organisatie van het volgende festival, dat in Tilburg zal plaatsvinden.

Inmiddels is er nog veel meer gebeurd. Twee succesvol georganiseerde Smartlappenfestivals, een eigen theatertje, straattheater en nog veel meer. Binnenkort meer.....




Home Ontstaan Instrumenten Hoogtepunten CD Links Agenda Boekingen Sitemap
Bio Agnes Bio Jan-Bob
Algemeen Iers Country Zeemans Troubadour Ouderen Brabants Sociaal Straattheater Kerstprogramma
Contact Foto album

Webdesign: Script Zine Design